Gjør utlånssentralen enklere å administrere

Utlånssentralen i Hemnes bruker Reddel for å gjøre livet enklere, både for de som skal låne og de som skal organisere alt utstyret.
Header image

Hemnes Frivilligsentral er en av Norges Frivilligsentraler. De driver Bod`n en utstyrssentral for alle som bor i, eller har tilknytning til, Hemnes Kommune. Tilbudet er helt gratis og retter seg mot å skape mer aktivitet og tilgjengelige fritidstilbud i lokalsamfunnet. Slik jevner de ut  sosiale forskjeller ved å gjøre det mulig for alle å låne utstyr, uavhengig av økonomi. Sandra Nascimento, som står bak den daglige driften, har bidratt sterkt til at Bod`n er tilgjengelig og i drift, også når hun ikke kan være til stede. Da trår frivillige, ofte pensjonister, inn for å holde tilbudet åpent, noe som sikrer kontinuitet og tilgjengelighet.

En enklere prosess

Før Reddel ble implementert, var det en manuell prosess å registrere seg som medlem hos Bod`n. Dette innebar utfylling av lange papirskjemaer med personopplysninger og gjennomgang av omfattende regler. Systemet funket, men det var mer tungvint enn det trengte å være. Alle lån ble registrert manuelt, og det kunne være utfordrende å holde oversikt over utstyret, spesielt hvis et medlem lånte mye utstyr om gangen. Reddel har erstattet flere permer med papirer, noe som har gjort det enklere for både ansatte og medlemmer.

– Med Reddel er prosessen blitt mye enklere. Medlemmene kan nå lage “handlelister” på Reddel og reservere utstyr i forkant av ferier eller arrangementer, sier Sandra.  


I mars alene var det over 800 utlån av enkeltvarer. Dette er imponerende med tanke på Korgens innbyggertall på ca. 4500. Utstyrssentralen har opplevd en betydelig økning i antall utlån siden de begynte å bruke Reddel, og har nå lagt inn over 1000 varer på plattformen..
Reddel gjør kundeoppfølgningen blitt lettere, og både medlemmene og ansatte setter pris på at oversikten over tilgjengelig utstyr er blitt bedre.


Gir oversikt over utstyret

Rundt 6% av innbyggerne i Korgen har opprettet bruker på Reddel, og medlemstallet representerer folk fra alle tettstedene rundt i Hemnes kommune. Skolene i kommunen er også flittige brukere av Bod`n, spesielt når de skal på tur, noe som sikrer at alle elever har tilgang til nødvendig utstyr. Sandra poengterer også hvor mange gode tilbakemeldinger de har fått fra folk som ikke var klar over alt utstyret som var tilgjengelig for utlån før Reddel kom på banen.

– Vi ser på Reddel som en viktig samarbeidspartner og dette er en spennende utvikling for Bod`n, sier Sandra.

Overgangen til Reddel har krevd en omstilling, men de ansatte er i gang med å integrere systemet fullt ut. Alle varer legges ut og blir gruppert og katalogisert. Hver ny vare som kommer inn, blir fotografert og lagt inn i systemet. Alle kan nå enkelt sjekke ut, reservere og låne utstyr via Reddel.

Flere får tilgang til det de trenger

Bod`n er fysisk åpen i 7 timer i uken, fordelt på tre dager, for å imøtekomme behovene til innbyggerne. Det meste av utstyret i Bod`n er helt nytt, og de har til og med merkeutstyr for å gjøre tilbudet ekstra attraktivt for ungdommen. Sandra ser på Reddel som et essensielt verktøy for både Bod`n og medlemmene. Plattformen gir bedre forutsigbarhet, koordinasjon og brukervennlighet, noe som igjen fører til økt lån og bruk.

Samarbeidet med Reddel-teamet er tett, og de jobber kontinuelig med å tilpase og forbedre systemet etter behovene til Bod`n.

En annen fordel er at alle brukere på Reddel selv kan gå igang med lånetjenester. Sandra oppfordrer alle, både privatpersoner og bedrifter, som har utstyr de sjelden bruker, til å ta i bruk Reddel. Plattformen fremmer gjenbruk, sparer penger, og gjør utstyr tilgjengelig for alle. Det er spesielt viktig i en tid hvor ikke alle har tilgang til alt.

– Vi lever i en materialistisk verden, men med Reddel kan flere få tilgang til det de trenger” sier Sandra. Hun deler også en personlig historie om hvorfor hun er så lidenskapelig opptatt av dette: da sønnen hennes skulle på konfirmasjonsleir, så hun tydelig de økonomiske forskjellene blant deltakerne. Nå, takket være Bod`n og Reddel, kan alle barn i kommunen stille på lik linke, uavhengig av foreldrenes økonomi. 

– Vi gjør en forskjell, og det er godt å vite at vi bidrar til å skape muligheter for flere. Reddel hjelper oss med å spre dette budskapet og skape positive ringvirkninger i samfunnet, sier lederen av utstyrssentralen. 

Logoen til Reddel
Norges nye delingsplattform

Vi tror på delingskraften
i samfunnet!

Vi har skapt en plattform der vi kan hjelpe hverandre gjennom å dele alt fra verktøy og sportsutstyr til klær og husholdningsartikler. Alt kan deles og alt kan lånes!

Sammen kan vi spare penger, redusere ressursbruk og styrke fellesskapet.
Bli med gratis
Les videre

Andre artikler fra Reddel

Eksempler og tanker om fremtidens sirkulære samfunn

Fire grep som gjør frivilligsentraler sirkulære modeller

Lokale delingsløsninger er en klimaløsning som bidrar til hyggeligere hverdagsliv og mer robuste samfunn. Frivilligsentraler kan spille en viktig rolle.

Reddel åpner for integrert betaling

Etter en pilotfase med fokus på utlån åpner Reddel nå for betaling. Målet er å sikre lønnsomme sirkulære modeller og rettferdig kostnadsfordeling.

Vil etablere samarbeid om sirkulære lokalsamfunn

Flere kommuner, gjenbruksaktører i nord vil sammen med Reddel etablerer et nytt samarbeid for sirkulær omstilling. Målet er å mobilisere lokalsamfunn i nord til mer bærekraftig forbruk.